Kako da pomognete deci da zavole matematiku

Školska godina je počela, a sa njom i problem zvani matematika. Zašto su matematički problemi često glavobolja za decu, a i za roditelje?

Jedan od razloga je to što se zadaci sve češće postavljaju tekstualno kroz životne situacije, a ne jednostavnim zahtevima: saberi ili pomnoži dva broja. Često se dešava da deca sasvim lako rešavaju problem u kome se traži da se pomnože dva broja, a mnogo teže rešavaju isti taj problem ako je on predstavljen u tekstualnom zadatku.

U tom putu od reči do brojeva ponekad se i učenici koji su vešti u matematici, a i njihovi roditelji – zbune. No, ti tekstualni zadaci ne postoje da bi bili hermetičniji, već zato da bi pokazali kako se matematički koncepti povezuju sa situacijama u stvarnom životu. Takvi matematički problemi ne moraju da stvaraju glavobolju ni roditeljima ni deci ukoliko se problemu priđe na pravi način.

Pred vama su neki od saveta koji vam mogu pomoći da vaše dete lakše savlada matematiku i još važnije, da je zavoli.

Povežite matematiku sa svakodnevnim situacijama

Jedan od najboljih načina da pomognete detetu da prevaziđe problem i zavoli matematiku jeste da mu pokažete kako svakodnevne aktivnosti uključuju osnovne matematičke veštine. Pokazujući kako su matematičke veštine i koncepti uključeni u razne svakodnevne situacije možete pomoći deci da nauče da koriste i primenjuju matematička znanja i da pristupaju matematici na praktičan način.

Tako možete, primera radi, povesti svoje dete u prodavnicu i postaviti mu jednostavan problem – da izračuna koliki je račun i koliki treba da bude kusur. Na ovaj način će mu postati jasnije i da matematika nisu samo brojevi na papiru već da je to osnov najrazličitijih delova našeg svakodnevnog života.

Objasnite im ključne reči

Detetova sposobnost da razume jezik u tekstualno postavljenim problemima utiče na njihovu sposobnost da ih reši. Važno je da pomognete detetu da razume reči koje su povezane sa različitim matematičkim funkcijama. Tako ćete mu olakšati da pronađe pravi smer za rešavanje problema.  Na primer, „i“ obično označava dodavanje, odnosno sabiranje, „manje od“ može da se poveže sa oduzimanjem, dok „proizvod“ znači da treba da se množi. Važno je da deca dobro razumeju na koji način se povezuju reči i matematički problemi.

Osmislite plan rešavanja problema

Započnite rešavanje zadataka tako što će vaše dete pročitati problem nekoliko puta. Takođe može pomoći ako zatražite od deteta da napravi skicu ili sliku problema. Zatim neka napravi popis  informacija koje su date u problemu, odredi šta je važno ili nevažno i definiše koji se to odgovori traže.

Mogu vam pomoći pitanja. Šta se traži u zadatku? Šta su važne činjenice? Da li imam dovoljno informacija da rešim problem? Koje operacije treba da koristim? Tako ćete detetu olakšati da razloži poblem i da organizovano i postupno pristupi njegovom rešavanju.

Povežite rešenje sa rečima

Kada dete dođe do rešenja zadatka, zatražite od njega da dobijeni broj pretoči u reči. Na primer, ako je rešenje zadatka – 13 i to označava broj godina, neka formuliše to i rečima: „Sin ima 13 godina“. Zatim pitajte dete šta sad misli o problemu, da li razume svaki korak u postupku rešavanja zadatka kako biste se uverili da naučeni postupak može da mu olakša i svako sledeće rešavanje problema.

Vežba, vežba vežba

Kako da vaše dete postane bolje u rešavanju matematičkih problema? Rešavanjem što više problema. Kako biste pomogli vašem detetu da lakše rešava tekstualne zadatke i da zavoli da ih rešava, razgovarajte sa njim o zadatku i o rešavanju zadatka pre nego što počne da piše rešenje.

Postavite stvari na zabavan i zanimljiv način. Iskoristite internet. Postoje brojne internet-stranice koje nude besplatnu pomoć i primere koji vam mogu olakšati rešavanje matematičkih problema. Danas postoje takve veb stranice i na srpskom jeziku, kao što je OK matematika.

Izvor:http://www.kurir.rs/

Postavi komentar