Šta se dešava kada utonemo u san?

Spavanje nije jedinstvena faza. Normalno se spavanje odvija u nekoliko ciklusa, a svaki se sastoji od pet prepoznatljivih faza:

faza 1: lagani san

faza 2: dublji san

faza 3: prva faza dubokog sna faza

4: druga faza dubokog sna faza

5: brzo micanje očima (REM – Rapid Eye Movement).

Pomoću EEG (elektroencelofalogram) moguće je točno pratiti zasebne faze spavanja pomoću moždanih valova.

Obično kada spavate počinjete od faze 1 i prelazite sve faze dok se ne dosegne REM san, i tada ciklus počinje ponovno. Svaki ciklus traje od 90 do 120 minuta. Vaš mozak reagira različito u svakoj od ovih pet faza sna. U nekim fazama tijelo se pokreće, a u drugim fazama ruke i noge su nepokretne.

Faza 1 je lagani san. Moždana se aktivnost smanjuje za 50 posto. Tu se doživljava dremanje, ulazak i izlazak iz sna. Možete se lako probuditi. Ako se osoba u toj fazi probudi, može imati osjećaj da nije spavala. Pokreti očiju i pokreti tela se usporavaju. Možete doživeti iznenadne pokrete nogu ili ruku ili drugih mišića. Ponekad se dogodi da dobijete osećaj padanja. Ovo je prouzrokovano time što se motorni delovi tela spontano stimuliraju.

Faza 2 Za vrijeme ove faze zaustavljaju se pokreti očiju i usporavaju moždani valovi. Aktivnost mozga postaje sporija. U ovoj fazi povremeno se javljaju nagli i kratki bljeskovi moždane aktivnosti. Kucanje srca se usporava, a temperatura pada. Telo se priprema ući u duboki san.

Faza 3 je prva faza dubokog sna. Moždani valovi su kombinacija sporijih valova, poznatih kao delta valovi, i bržih valova. Za vrijeme faze 3 veoma je teško nekoga probuditi. Ako se probudite u ovoj fazi moguće je da budete dezorijentisani nekoliko minuta.

Faza 4 je druga faza dubokog sna. U ovoj fazi, skoro isključivo se javljaju samo delta valovi. U ovoj fazi je također veoma teško nekoga probuditi. Obe faze dubokog sna su veoma važne da biste se osećali sveže nakon buđenja. Ako su ove faze prekratke, san neće biti zadovoljavajući.

REM-san – faza naglih pokreta očiju. U REM fazu spavanja (faza brzog micanja očima – Rapid Eye Movement) ulazimo za oko 90 do 120 minuta od početka spavanja. Moždana se aktivnost pojačava, slede intenzivni snovi. Kada uđete u REM, vaše disanje se ubrza, nepravilno je i plitko, a vaše oči se ubrzano kreću. Ritam srca i krvni pritisak se ubrzavaju.. Zbog toga se, za razliku od ostalih faza spavanja, u ovoj ne okrećemo u postelji. Medicina smatra da je mišićna ukočenost zaštitni mehanizam koji sprečava telo da izvodi pokrete o kojima sanjamo. .

Naučnici ne razumeju u potpunosti REM san i spavanje. Oni znaju da je ova faza bitna za stvaranje dugoročnih memorija. Također, veruju da različite faze sna podržavaju različite funkcije pamćenja. Za REM spavanje se pretpostavlja da pomaže nesvesnom procesu učenja, poput motoričkih veština. U kontrast tome duboki san pomaže višim kognitivnim funkcijama i ima veliku ulogu dopuštajući mozgu da zapamti činjenice ili rješenja složene zadatke.

Advertisements

Ostavite odgovor

Molimo vas da se prijavite koristeći jedan od sledećih načina da biste objavili svoj komentar:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s