Finske lekcije za obrazovanje Srbije

Nije dobro da svako dete misli isto, niti može svaki učenik da zna isto; ali svako može da uspe, kaže dr Pasi Salberg
Profesor dr Pasi Salberg (Foto S. Gucijan)

Zamislite da ispod drveta stoje majmun, vuk, pingvin, riba, foka i slon i da im kažete da svi moraju da polože ispit koji je isti za sve, jer je to pravedno. A ispit koji dokazuje koliko je ko pametan jeste da se popnu na vrh drveta. Riba će do kraja života biti ubeđena da je glupa. Svako dete može da uspe ukoliko imate obrazovni sistem koji je pravičan za različite učenike, ukoliko umesto takmičenja negujete saradnju i podršku i ako nastavnici i škola imaju autonomiju u kreiranju plana i programa.

Ovako odgovara profesor dr Pasi Salberg, jedan od najvećih finskih stručnjaka u oblasti obrazovanja, na pitanje koje su to lekcije koje Srbija može da nauči od Finske, zemlje koja je za kratak period postala obrazovno svetsko čudo.

Salberg je gost Srbije na međunarodnoj konferenciji „Obrazovanje kao ključ uspeha – finsko iskustvo” koju su organizovali ambasada Finske u Beogradu i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Trenutno je generalni direktor Centra za međunarodnu mobilnost i saradnju, predaje na univerzitetima širom sveta, a od januara se seli u SAD, gde će predavati na Harvardu. U Srbiji je bio prvi put pre 12 godina sa ekspertima OECD-a, ali kaže, naša zemlja nije uradila ono što je tada planirala.

– Ja bih na vašem mestu bio veoma zabrinut zbog PISA rezultata vaših đaka, to je ono što je pokazatelj da nešto mora da se menja, iako ste iz matematičke pismenosti pokazali veliki napredak. Mislim da je korupcija veliki problem u vašem obrazovnom sistemu. Morate da radite i na profesionalnom razvoju nastavnika, a u školi učenici ne smeju da doživljavaju jedni druge kao konkurenciju – smatra dr Salberg.

Ovaj profesor koji je o pitanjima obrazovanja savetovao vlade u više od 50 država, za „Politiku” ističe da je finski sistem toliko specifičan da zaslužuje da bude posebno analiziran, jer ova zemlja pre 30 godina nije imala dobar obrazovni sistem, a sada je u vrhu po svim istraživanjima.

– Nije nama bio cilj da imamo najbolji obrazovni sistem na svetu, već da imamo dobru školu za svu našu decu. U svetu je trenutno dominantan trend u obrazovanju, koji se bazira na takmičenju, standardizaciji, testovima, a Finska je uspela tako što je otišla u drugom smeru prema saradnji, odgovornosti baziranoj na poverenju, pravednosti, raznolikosti. Nije dobro da svako dete misli isto, niti može svako dete da zna isto – objašnjava dr Salberg.

Na pitanje kako je moguće reformisati se bez novca, jer država prvo reže budžet predviđen za prosvetu i nauku, on odgovara da novac jeste važan, ali da nije najvažniji, što pokazuje upravo primer SAD koje imaju najskuplji obrazovni sistem, a opet rezultati njihovih đaka nisu među najboljima na svetu.

– U Finskoj se sve škole finansiraju na osnovu formule koja garantuje jednaku raspodelu sredstava bez obzira na bogatstvo zajednice na čijoj se teritoriji nalazi. Obrazovanje je besplatno i pristupačno za sve, od vrtića do fakulteta. Ne postoji eksterna inspekcija škola niti standardizovano testiranje svih učenika. Iako postoji opšti nacionalni okvir, autonomija škole i nastavnika je velika, oni su spremni da sami osmisle programe, stalno se usavršavaju i poboljšavaju nastavu, sebe i školu. Nastavnici su veoma cenjeni profesionalci, a da bi mogli da predaju moraju da imaju najmanje master diplomu – objašnjava sagovornik.

On kaže da su upravo nastavnici najvažniji pojedinačni faktor ukoliko želimo da poboljšamo obrazovni sistem Srbije i da se zbog toga moraju reformisati nastavnički fakulteti.

– Finska nema rešenje za sve, niti mislim da je naš obrazovni sistem savršen i najbolji na svetu. On je dobar za vreme u kojem se nalazimo trenutno, a već za pet godina će morati da se menja. Moja poruka Srbiji jeste da pronađe sopstveni put i da ne veruje u sve što im govore strani savetnici – kaže na kraju dr Pasi Salberg.

———————————————-

Najviše se veruje policiji i školi

Nastavnički poziv u Finskoj je izuzetno cenjen u društvu i popularan među mladima, samo 10 odsto prijavljenih uspe da upiše nastavnički fakultet. Salberg ovako ilustruje popularnost nastavničkog poziva: ako bi neki mladić uveče ušao u bar i na pitanje čime se bavi odgovorio da je nastavnik, očas posla bi oko njega bilo mnogo devojaka. Prema istraživanjima, obrazovni sistem je na drugom mestu liste institucija od poverenja u Finskoj, odmah iza policije – školi veruje 89 odsto građana.
Sandra Gucijan

Izvor:http://www.politika.rs

Advertisements

Ostavite odgovor

Molimo vas da se prijavite koristeći jedan od sledećih načina da biste objavili svoj komentar:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s