Umetnost i deca

“ Sva deca su umetnici. Problem je u tome kako da ostanu umetnici i onda kada odrastu.“

Pablo Pikaso

 

Dešava se često da, nerazumijevajući dječiju umjetnost, mnogi ljudi pribjegavaju izrazima kao što su igrarije, crtarije, slikarije, što se može povezati i sa još jednom predrasudom – djeca se samo igraju. Ali, ovo blaženo doba igre, od najranijeg djetinjstva, zapravo je složeni sistem učenja, usvajane pravila ponašanja u društvu, spoznavanje odnosa i među stvarima i među ljudima. Ako i dopustimo da se umjetnost nazove igrom, onda treba naglasiti da je to igra u kojoj se pokazuje koliko je razvijena sposobnost pojedinca da shvati i primijeni apstraktno, da iskoristi svijet simbola, koji je već za sebe složen jezik.

Ako ste ikada posmatrali predškolsko dijete kako „stvara“, mogli ste primijetiti da ono radu pristupa, sa odraslima nekarakterističnom sigurnošću, bez mnogo razmišljanja uzima materijal i … rezultat je pred vama! Njihova ideja je jasna, a napor stvaran i ozbiljan, kao i poruka koju nam upućuju. Nepoznavajući i osjećajući nesavršenstvo drugih oblika komunikacije, dijete koristi raznolike likovne tehnike za ispoljavanje svog unutrašnjeg bića, poimanje sebe i svijeta oko sebe, za istraživanje, eksperimentisanje, ponovno proživljavanje iskustva. Međutim, kao što dijete učimo govoru i pismu, tako i mogućnosti za njegovo umjetničko izražavanje ovise o odraslima i okruženju djeteta. Navodeći ga da imitira ( bilo stvarnost ili druge ljude), ili da crta, slika po šablonu, uništavamo individualnost djeteta i ne dozvoljavamo mu da nam svoje iskustvo kaže svojim „ riječima“. Obeshrabrujući ga u likovnom izrazu, oduzimamo mu možda jedini raspoloživi način da iskaže svoje ideje i misli.

Dječije likovno stvaralaštvo nije samo razonoda, niti predhodi ili jeste umjetnost, ono je za svako dijete ozbiljan rad. Sposobnost gledanja, proučavanja, kreativnost i stvaralaštvo nisu potrebne samo umjetnicima, nego su sastavni i neophodan dio svakog čovjeka, ono što ga oplemenjuje i čini posebnim. Pružite djeci mogućnost da iskuse svo bogatstvo svijeta u kojem žive, ponudite im raznolikost materijala, ohrabrite ih i pohvalite u samom procesu rada, zajedno uživajte u rezultatima i zapitajte se šta vam to dijete poručuje.

Kako odrasli mogu podsticati umjetničke afinitete kod djece?

Umjetnost je važna, svakodnevna aktivnost djece. Ona je njihov „jezik“, način na koji vide svijet i promišljaju o njemu. Dječija umjetnost nije samo replika stvarnosti, nego važna aktivnost koja razvija njihovu kreativnost, ali i sve druge segmente razvoja. Umjestnost, takođe, nije samo „crtanje“ ili bojenje. Ona se javlja us vim mogućim i nemogućim fromama istraživanja materijala, šaranje prstima, prskanje četkica, otiskivanej različitih materijala umošenih u boju i sl. Zbog toga je važno da:

  • Ne forsirajte djecu da crtaju prema vašim uputama ili po određenim linijama – važnije je da uživaju u samom procesu i usvoje umjetnost kao dio svakodnevnog život, da istražuju bez straha od „greške“.
  • Ne tražite od djece da imitiraju šablone – njihov crtež je uvijek ljepši i smisleniji.
  • Pomozite im da gledaju i uviđaju (detalje, osobine, dijelove, boje, odnose), slušaju i čuju (instrumente, ritam, tempo, dinamiku). Korištenje čula je važno a umjetnost je najbolji način da ih razvijamo.
  • Kada imaju određen zadatak za crtanje radije im pomozite da saznaju sve što mogu o tome, postavljate im pitanja, zajedno tražite odgovore, posmatrajte predmet uživo ili dobru fotografiju, nego da izgubite strpljenje i uradite nešto za njih. Ako crtaju detalje neke aktivnosti, izleta, priče, pomozite im da se odluče – pitajte šta ih je najviše dojmilo, šta im je posebno uzbudljivo, pitajte ih o detaljima koje žele da stave na crtež. Neka vam ispričaju šta su nacrtali.
  • Otkrivajte sa djecom različite tehnike i materijale – ne koristite samo flomaster i drvene bojice – nikad ih dosta a efekat nije uvijek najbolji. Radite kolaže od starog ili novinskog papira, tapeta, sjemenki, makarona, obojene soli, maka, koristite otpadne materijale – kutije, rolne, sjajni papir, ostatke tkanine. Koristite prirodu – lišće, plodove, cvijeće.
  • Ne insistiraje na čistoći, prostrite najlon ili neka rade napolju kada je lijepo vrijeme. Djeci je potrebno da eksperimentišu sa bojom, umoče prste, šaraju.
  • Ne crtajte za njih i ne pomažite im previše. Ohrabrite ih da probaju sami, ponovo pogledajte predmet koji crtaju (najbolje je da je pred vama barem slika) podsjetite ih na detalje.
  • Kada možete koristite reprodukcije poznatih slikara i posmatrajte ih sa djecom – oni su često bliži dječijem izražavanju i dopadaju se djeci.
  • Posjetite zajedno izložbu – pripremite ih na to šta ih očekuje. Razgovarajte o tome poslije – napišite to u dnevnik ili napravite knjigu – sačuvajte letak ili katalog.
  • Pohvalite rad zapažajući detalje, uspjele napore (a ne samo „divan ti je rad“) – upišite datum
  • Napravite izložbu u kući, susjedstvu, vrtiću. Radove izložite pažljivo – ne zaboravite imena. Radove možete okačiti na štrik štipaljkama, na nosač za sušenje veša, na fasadu kuće, u dvorištu i na raznim drugim mjestima. Napravite pozivnice i pozovite prijatelje na otvaranje izložbe. Pustite neku muziku.
  • Ne radite i ne dovršavajte dječije radove, jer im na taj način uskraćujete šansu da se razvijaju i napreduju, šaljete im poruku da nisu dorasla da to sama urade i da su u svemu ovisna o vama. Time se potiče nesigurnost, a ne kreativnost. I ono najvažnije, pomalo ste smiješni ako vjerujete da ste u stanju stvoriti nešto ljupkije, šarmantnije, ljepše i bogatije od dječijeg rada.

Izvor: Djetinjstvo

Advertisements

Ostavite odgovor

Molimo vas da se prijavite koristeći jedan od sledećih načina da biste objavili svoj komentar:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s