Čitanje i brojanje – ključne sposobnosti

Koliko dobro brojimo i čitamo u dobi od sedam godina može uticati na to koliko ćemo biti uspješni u životu, tvrde naučnici.

Istraživači iz Edinburgha su analizirali podatke više od 17.000 ljudi u Engleskoj, Škotskoj i Walesu u razdoblju od oko 50 godina.

Otkrili su da određene sposobnosti u dobi od sedam godina mogu odrediti socioekonomski status u odrasloj dobi, i to preciznije od nekih drugih pokazatelja kao što su inteligencija, obrazovanja i socioekonomski status u djetinjstvu.

Stuart Ritchie i Timothy Bates sa univerziteta u Edinburghu izjavili su kako su htjeli istražiti da li rana sposobnost računanja  i vještina čitanja mogu uticati na uspjeh u životu.

„Htjeli smo provjeriti da li znanje matematke ili tečno čitanje u djetinjstvu mogu biti povezani sa uspjehom na drugim poljima, kasnije u životu: bolji posao, bolji uslovi stanovanja, te veći prihod“ –  rekli su.

Naučnici su istražili te odnose na temelju podataka iz nacionalne studije o razvoju djece, velikog istraživanja koje je pratilo više od 17.000 ljudi u Engleskoj, Škotskoj i Walesu, u periodu od 50 godina, od kada su rođeni – 1958. godine, pa do danas.

Podaci su otkrili da je vještina čitanja i računanja u djetinjstvu doista nešto što može odrediti nivo uspjeha u životu.

Ritchie i Bates utvrdili su da je vještina čitanja i sposobost rješavanja matematičkih zadataka u dobi od sedam godina povezana sa društvenim statusom ispitanika 35 godina kasnije. Sudionici istraživanja koji su pokazali bolje rezultate u čitanju i matematici kada su imali sedam godina, danas imaju viša primanja, bolje uslove stanovanja, te bolja radna mjesta.

„Ovi rezultati upućuju na to da su osnovne vještine iz djetinjstva, neovisno o nivou inteligencije, dužini obrazovanja, ili društvene klase, izuzetno važne u životu“ –  rekli su Ritchie i Bates.

Istraživači vjeruju da geni mogu igrati ključnu ulogu.

„Geni određuju mnoge razlike među djecom u svim varijablama koje smo ispitivali. Genetski kontrolirana studija koju smo obavljali na uzorku jednog broja blizanaca će na omogućiti da izdvojimo genetske i okolišne uticaje. “

Pomoći djetetu da savlada vještinu čitanja ja zapravo mnogo jednostavnije nego što većina roditelja misli. Najbolji način je da okružite dijete knjigama i potaknete ga na čitanje. Ako želite da vaše dijete čita bolje, te da zapravo u tome i uživa, trebate mu dati primjer. Čitajte zajedno knjige, časopise, novine, recepte, pisma, popise za kupovinu, upute, redove vožnje, interesantne sadržaje na internetu – jednom riječju: sve što vam dođe do ruke.

Ohrabrite dijete da učestvuje u aktivnostima čitanja
• Dajte mu pristup raznim materijalima za čitanje, uključujući knjige priča, poeziju, zagonetke i šale, dječje časopise, stripove itd.
• Za one koji tek počinju učiti čitati,  stavite natpise na predmete u kući, na primjer, ‘vrata’ ‘štednjak’ ‘kašika’ ‘stol’ itd.
• Zajedno pišite popise za kupovinu, pozivnice, čestitke.
• Koristite magnetska slova na hladnjaku.
• Napišite jednostavne i kratke upute koje dijete može pročitati i slijediti, npr: „operi ruke prije jela“.

Uživajte zajedno u odabiru knjige iz biblioteke ili knjižare
• Istražite različite namjene knjiga – proza, poezija, fikcija….
• Uz pomoć naslova zajedno razgovarajte o tome šta bi mogao biti sadržaj knjige.
• Zajedno sa djetetom napravite spisak omiljenih knjiga, priča ili pjesmica.

Nastavite čitati djetetu i nakon što ono samo počne tečno čitatiFile 813
• Neka to bude interaktivni iskustvo. Postavljajte pitanja o priči, neka dijete pokuša predvidjeti šta će se dalje dogoditi. Pitajte dijete šta misli o likovima. Pitajte ga da li zna gdje je priča smještena. Ako se radi o starijoj djeci, razgovarajte o dilemama koje imaju likovi i različitim načinima kako se hvataju u koštac sa problemima. Povežite temu knjige sa vlastitim iskustvom djeteta.
• Čitajte poeziju koja se rimuje.
• Pretražujte sa djetetom enciklopedije kroz sadržaj.

Ohrabrite svoje dijete da čita naglas
• Zamolite dijete da ono vama pročita priče koje ste donedavno vi čitali njemu. Potaknite ga da razgovara o radnji u priči, te da poreda niz: šta se dogodilo prvo, šta je slijedilo, kakav je kraj.
• Potaknite dijete da samo sastavi svoju priču na osnovu slika. Neke knjige sadrže samo slike, upravo za ovu namjenu.
• Pomozite mu sa zapamti pjesmice, koje će poslije recitirati.
• Sa djecom koja već dobro čitaju možete se igrati uloga likova. Odaberite svoje likove, a dijete će odabrati svoje, možete čitati zajedno, te mijenjati ton glasa u dijalozima, ovisno o likovima. To može prerasti i u mali igrokaz, zabavu za cijelu porodicu

Pokažite djetetu da i vi volite čitati, pa će i ono zavoljeti knjigu.

Naučiti djecu brojati je zapravo jednostavo. Istina, potrebno je nešto vremena i malo strpljenja. Donosimo nekoliko savjeta sa kojima će vaše maleno naučiti brojeve kroz igru i zabavu.
1. Djeca uče bolje ako im date ritam. Kroz rimu i pjesmice sa ritmom, brojat će do deset samo nakon nekoliko ponavljanja. Možete izmisliti sopstvene stihove i melodije(npr. 1,2,3…reci tko si ti….). Dosljedan ritam čini učenje lakšim i zabavnijim.

2. Igrajte se učeći brojeve. Iskoristite svakodnevne aktivnosti. Možete brojati drveće na putu za vrtić, ili brojite plaveautomobile pri povratku kući. Brojevi su svuda oko nas. Brojati možete bilo šta: sijalice/žarulje u kući, dugmad na košulji, latice na cvijetu, kolačiće koje sta zajedno napravili, stepenice… izbor je nepregledan.

3. Sljedeći korak neka budu male nagradice za ispravno brojanje. Možete uzeti M&M bombone, pa neka ih dijete broji redom, a dozvolite mu da pojede onoliko koliko ispravno zna izbrojati. Ova igrica  je naravno namijenjena samo za početnike .

4. Igrajte igru memorije sa naprednijim „brojačima“. Načinite katrice u parovima, neka se svaki par sastoji od jedne kartice (ili papirića) sa određenim brojem tačkica i jedne sa brojem koji odgovara broju tačkica na prvom. Napravite 10 ili 20 parova kartica (u ovisnosti od toga koliko ste napredovali u učenju). Okrenite kartice licem prema dolje i igrajte klasičnu igru memorije gdje se otkrivaju po dvije kartice, s tim da se onoj prvoj treba naći par sa istim brojem. Kada igrač otkrije jedan par (npr. karticu sa četiri tačkice i karticu sa brojem 4) neka uzme obje kartice, i nastavi pogađati ostale. Pobjednik je onaj koji sakupi najviše kartica .

5. Internet je prepun edukativnih stranica za malu djecu. Pronađite neke koje su namjenjene za uzrast vašeg djeteta i koje uključuju brojeve. To može biti od velike koristi.

Čini se da postoji veza između poznavanja brojeva u prvom razredu osnovne škole i poznavanja osnovnih matematičkih funkcija u kasnijoj dobi, otkriva nova studija.

Naučnici su testirali 180 učenika sedmog razreda u Columbiji, te utvrdili da su oni koji su imali loše rezultate na testu osnovnih matematičkih operacija ista ona djeca koja na početku prvog razreda nisu dobro poznavala brojeve, izvještava Associated Press (AP).

„Oni su na samom početku imali poteškoće sa shvatanjem matematike, a imaju ih i sada“ – rekao je voditelj istraživanja dr. David Geary, kognitivni psiholog na univerzitetu u Missouriju. „Oni ne sustižu svoje vršnjake koji su bolje poznavali brojeve u prvom razredu“ – dodao je.

Ove razlike između učenika nisu nastale usljed faktora kao što su koeficijent inteligencije ili poremećaj pažnje, javlja AP.

Rezultati pokazuju da je ono što Geary naziva „poznavanje sistema brojeva“ osnovna vještina koju učenici kontinuirano nadograđuju, i predstavlja mnogo više od puke sposobnosti računanja. Takvo poznavanje brojeva znači i razumijevanje veličina – da je 34 veće od 23 – te da brojevi predstavljaju različite količine, da su tri tačkice isto što i broj „3“ ili riječ „tri“.

Geary i njegove kolege će nastaviti pratiti ovu djecu i u srednjoj školi.

Ovo istraživanje ne samo da nastoji iznaći rješenja da se poboljša uspjeh učenika u matematici, ono je i mnogo više – riječ je o tome da se osigura poznavanje osnovnih matematičkih funkcija i operacija koje su potrebne svima u odrasloj dobi. Na primjer, svi bi trebali znati koliki kusur da očekujemo u prodavnici, kako sabrati račun iz restorana, ili koliko će nam prodavač naplatiti 1,5 kg jabuka na pijaci.

Samo u SAD-u jedan od pet odraslih ima nedostatak matematičkih sposobnosti, kakav se npr. očekuje od učenika prvog razreda srednje škole. Ovi ljudi imaju problema sa svakodnevnim matematičkim zadacima u životu (npr. razumjeti konačan iznos na telefonskom računu), a to utiče i na gubitak kompetetntnosti  za određena radna mjesta za koja su (formalno) kvalificirani, prenosi AP.

 

Advertisements

Ostavite odgovor

Molimo vas da se prijavite koristeći jedan od sledećih načina da biste objavili svoj komentar:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s